top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJorien Slager

Waarom ik na mijn eerste cruise megafan ben

Een kleine backpack, twee prachtige steden en ontelbaar veel fantastische uitzichten. Dat waren de ingrediënten van mijn eerste cruise ooit. Als doorgewinterde backpacker was een cruise geen voor de hand liggende keuze. (Want duur!) Maar in deze blog vertel ik je waarom de cruisewereld er een fan bij heeft!

Puur genieten van alle mooie uitzichten.

Eerder liet ik Scandinavische landen vaak links liggen, omdat ze duur zijn en ik bang was dat ze daarom niet echt geschikt waren voor reisjes met een wat kleiner budget. Toch werd ik langzamerhand nieuwsgierig naar de fjorden die er op elke foto prachtig bij lagen en naar hippe Scandinavische steden. De keuze was snel gemaakt. Ik wilde naar Noorwegen om een fjord in het echt te zien en naar Kopenhagen om te ervaren hoe het is om door een mooie Scandinavische stad te lopen.

Al snel boekte ik een ticket van Nederland naar Oslo en een ticket van Kopenhagen naar Nederland. Nu moest ik alleen nog een manier vinden om me tijdens mijn reis van Oslo naar Kopenhagen te verplaatsen. Ik kon natuurlijk voor een paar tientjes acht uur lang met de FlixBus gaan, maar gelukkig gaf Google me een veel leukere optie: de veerboot van Oslo naar Kopenhagen.

De boot zou om 16.30 uur vanuit de haven in Oslo vertrekken en de volgende dag om 9.45 uur in de haven van Kopenhagen aankomen. Perfect! Voor slechts 88,00 euro boekte ik mijn eigen hutje en mijn eerste cruise was hiermee een feit. Waarom dit zeker niet de laatste was, leg ik je hier uit.

Het (verrassend) mooie Oslo! Van tevoren had ik niet echt een beeld bij deze stad, maar ik was aangenaam verrast. Er zijn ook geen hordes toeristen, misschien omdat een wijntje op een terras al snel tien euro kost.

# Je kijkt je ogen uit

Het begon direct toen ik aankwam bij de terminal, de cruise zorgt voor een echt Titanic-gevoel! (Zonder het bijbehorende zinken gelukkig) Aan boord heb je je eigen hut(je) en er zijn restaurants, winkels en zelfs een zwembad met jacuzzi! De prijzen aan boord zijn trouwens ook heel redelijk, helemaal wanneer je net als ik uit een dure stad als Oslo komt.

# Prachtige uitzichten

Mijn doel in Noorwegen was het zien van een fjord. Helaas zijn veel excursies naar mooie fjorden aardig prijzig en wil ik als budgetreiziger en niet zo heel rijke (freelance) journalist toch een beetje op mijn portemonnee letten. Gelukkig voer het cruiseschip een paar uur lang tussen het Oslofjord door. De uitzichten had ik voor geen goud willen missen en ik ben dan ook pas laat weer terug naar binnen gegaan.

# Leuke andere reizigers

Van tevoren dacht ik dat cruisen vooral iets voor oudere mensen was. Maar aan boord zie je gezinnen, stellen en natuurlijk ook toeristen die iets ouder zijn. Toen ik even rondliep, raakte ik in gesprek met en ouder stel dat al voor de 38e keer op cruise was. Onder het genot van een wijntje vertelden ze me over alle mooie reizen die ze al gemaakt hadden.

Nadat ik alles aan boord had bekeken, van de uitzichten had genoten en uitgekletst was met medereizigers, ging ik lekker naar mijn eigen hutje. De afgelopen nachten in Noorwegen had ik doorgebracht in een slaapzaal in een hostel, dus mijn eigen hutje was een welkome luxe. De volgende dag kwam ik uitgerust in Kopenhagen aan. De cruisewereld had er die nacht een groot fan bij gekregen.

Door naar Kopenhagen, met het kleurrijke Nyhavn.