top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJorien Slager

Mijn domste fouten ooit op reis

Met het maken van heel veel reisjes, gaat er natuurlijk ook regelmatig iets mis. Zie hier een lijstje met mijn domste fouten ooit op (of zelfs nog voorafgaand aan de) reis. Van een beetje dom, naar extreem dom…

Op Instagram zie je me regelmatig relaxen met m'n flamingo, maar achter de schermen gaat er regelmatig iets (helemaal) fout...

7. Niet onderhandeld

Oké, een beginnersfoutje. Mijn zusje en ik reisden door Nicaragua, onze tassen werden in een tuktuk gezet en we vertrokken zonder het over de prijs te hebben. De schade nadat we aankwamen op onze bestemming twee kilometer verderop? Maar liefst 130 dollar… Zo veel hebben we uiteraard niet betaald, maar het was alsnog een dure grap waar de tuktuk-chauffeur hoogstwaarschijnlijk nog weken smakelijk om heeft kunnen lachen.

6. Kamperen zonder sanitair

Tijdens de coronaperiode wilde ik toch een tripje (in eigen land) maken en daarom huurden mijn vriend en ik een fantastisch Volkswagenbusje, iets wat ik altijd al had willen doen. Het sanitair op de campings was (i.v.m. coronamaatregels) nog gesloten, maar dat maakte niet uit want het busje had een eigen toilet. Douchen zouden we dan wel een beetje doen bij zee en als we weer thuis waren. Helaas bleek het toilet een soort bakje te zijn waar een onervaren kampeerder als ik niet zo goed mee overweg kon. We zijn dat weekend regelmatig naar een tankstation of openbaar toilet bij het strand gereden en van mijn droom om ooit een jaar met een hippiebusje te touren is niet veel meer over.

5. Geen reviews van het hotel gelezen

Mijn vriend en ik dachten een super-romantisch hotel te hebben geboekt voor ons eerste weekendje samen weg. Het was nogal last minute, dus sloegen we het lezen van de reviews over. De kamer had een groot bed en zelfs een jacuzzi. Dat was het belangrijkste, toch? We kwamen er pas bij aankomst achter dat we per ongeluk in een zogenoemd love hotel zaten waar kamers per uur werden verhuurd. Ook hingen overal (maar dan ook echt overal) spiegels... Als klap op de vuurpijl bevond het hotel zich ook nog eens in Luik, een stad die regelmatig (zo ontdekten we pas later) is uitgeroepen tot lelijkste plek ter wereld.

4. Geen onderzoek naar de plek gedaan

Hoewel ik toch echt de opleiding journalistiek heb afgerond… Nog een gevalletje van simpelweg geen research gedaan. Ik bevond me op dat moment in Singapore en zag dat er vanuit de haven boten vertrokken naar een eilandje in Indonesië, genaamd Batam. Nooit van gehoord en na een bezoekje snap ik precies waarom. Het hostel dat ik op het oog had, bleek (nog) niet te bestaan en er was helemaal niks te doen.

3. Verkeerde naam op vliegticket (maar liefst 2x!)

Samen met een vriendin vloog ik naar Berlijn. Ik had de tickets (met best veel haast) geboekt. Vlak voordat we in het vliegtuig wilden stappen, moest je nog even je ID of paspoort en ticket laten zien en kwam ik er achter dat op mijn ticket Jacoba Grietje (mijn officiële naam) had moeten staan in plaats van Jorien. Wist ik achteraf natuurlijk best, maar omdat ik mijn officiële naam zelden gebruik, had ik tijdens het boeken gewoon Jorien ingevuld. Ik moest 50 euro bij betalen voor de naamswijziging. En nog eens hetzelfde bedrag voor de terugweg, wat ik alvast maar gelijk deed. De terugweg werd mijn ID/paspoort niet eens gecheckt en had ik dus 50 euro voor niks betaald. Uiteindelijk was ik meer kwijt aan mijn naamswijzigingen dan aan het ticket zelf.

Omdat ik twee reizen tegelijk geboekt had, ging ik maar even checken of ik voor mijn andere reis wel de goede naam in had gevuld. Dit bleek natuurlijk niet het geval te zijn. Ik heb een compleet nieuw ticket geboekt voor 'Jacoba Grietje', omdat dit goedkoper was dan het wijzigen. 'Jorien' checkte ik naast me in. Dan kon ik in elk geval lekker ruim zitten voor de twee door mij betaalde plaatsen.

2. Paspoort (bijna) vergeten

Ik had mijn kamer onderverhuurd, mijn backpack ingepakt en ik ging nog even langs mijn ouders om afscheid te nemen voordat ik naar Singapore en Maleisië ging. Mijn vader vroeg: “Heb je alles?” en begon op te sommen wat de dingen waren die ik op z’n minst bij me moest hebben. We kwamen er achter dat ik mijn zonnebril en bikini’s was vergeten. “Geen ramp”, aldus mijn vader. “Als je je paspoort en bankpassen maar hebt.” En daar kwam de paniek. Mijn paspoort bleek nog in mijn kamer te liggen. Die ik al had onderverhuurd. Spoiler: het is op tijd goed gekomen, maar echt relaxed was die laatste dag voor vertrek niet.

1. Verkeerde luchthaven

Nog nooit eerder had ik me zo goed voorbereid als tijdens deze reis met mijn zusjes door Albanië, Montenegro en Kroatië. Ik had de vliegtickets geprint en de info doorgegeven, opgezocht welke dingen er te doen waren op de verschillende bestemmingen en zelfs de adressen van alle accommodaties (die we ook allemaal al geboekt hadden) opgeschreven. Ruim op tijd kwamen we aan bij het vliegveld van Eindhoven. We wilden door de poortjes, maar die leken ons ticket niet te accepteren. Ik was net onderweg naar een helpdesk toen mijn jongste zusje keihard begon te vloeken. “Godverdomme Pino! (Mijn bijnaam, grote onhandige vogel) We staan op het verkeerde vliegveld.” De taxi van Eindhoven naar Schiphol kostte 200 euro en we zaten nog net op tijd in het vliegtuig naar Albanië, omdat het vliegtuig een beetje vertraging had…